skip to main |
skip to sidebar
Assalammualaikum...
Rata-rata rakyat Malaysia ramai yang suka makan spaghetti kan? Termasuklah aku... nak makan selalu kat kedai..hohoho boleh buat poket kering...hahahahah
So, berjinak-jinak untuk belajar masak spaghetti.
Tapi sekarang nie dah tak susah...semua dah tersedia rencahnya. Cuma kita nak kene sediakan ongkos nya sahaja. Hahahaha...
Sebelum-sebelum nie..kita hanya tau jenama Prego yang popular sebagai spaghetti sauce kan? Tak tau lah kalo korang ada gune jenama-jenama lain plak or home-made spaghetti sauce.
Sebab kebiasaannya aku gune home-made style jer...mungkin lah tak sesedap Prego or jenama lain...tapi boleh lah sebab tekak sendiri nak makan...coz aku sorang jer peminat spaghetti kat rumah tu.
En.Hubby kureng sket makan makanan italiano style nie...tak boleh nak telan katanya...
Cik Qiqin plak...suke makan mee spaghetti jer tanpa kuah.
Tapi pabila kemalasan nak wat rencah sendiri...nak tak nak gune jugak sos instant nie. Hikhikhik so aku try-out Kimball - Spaghetti Sos...
Dibandingkan dengan Prego, harga Kimball Spaghetti Sauce nie jauh lebih murah.
Halal pun halal gak.
So, sekarang nie...senang-senang jer lah nak masak.
Rase nak makan, curah jer.
Nak sedap lagi, masukkan daging kisar & cendawan butang yang dipotong nipis / dadukan kecik2.
Nak masam lagi? apelagi, campur lah sikit puri tomato.
Senang kan?
Try lah!
Saya suka makan Spaghetti:
Assalammualaikum Sumer...
Kali ni nak share pasal makan-makan pulak.
Malam tadi g Dinner kat Wong Solo, Bangi...(Actually g berbuka pose)...
Bunyi pelik kan nama restoran tu...
hehehehe menu istimewa lagi pedas ialah "Ayam Penyek Wong Solo".
Kat mana restoran tu? ha..kat Bangi lah..wakakakakaa
Ok..ok...tempat die macam tersorok sket lah.
Kalo korang tau area Bangi, restoran tu terletak belakang RHB Bank Islam...kirenya tak jauh dari kawasan Klinik Az-Zahra atau An-Nur...cume simpang lain2 lah...korang pusing2 lah kat belakang kawasan tu...
mesti jumpa punyer restoran yang kaler Hijau Pucuk Pisang / Hijau Muda.
Mana gambar???
Gambar menu xde lah...coz xde bawak kamera time tu...kebetulan bateri HP pulak "mintak2 nyawa"..
heheehe xsempat nk caj.
Klo korang nak rase makanan authentic Indonesia / Jawa..korang try lah kat restoran. Tentang menu..korang buleh lah tengok kat cni: Wong Solo.
Rase makanan die bagi kami sekeluarga...ok lah...
Menu kami malam tadi:
1) Set Ayam Penyek --- Aku punyer...hehehe
Komen: Ok & pedas...fuhhh layannnn licin smpai tinggal tulang ayam jer kat pinggan...yg beshnyer sambal gesek die tu...(^^,)
2) Jus Mango --- Aku punyer gak...
Komen: Pekat giler..macam blender 1 biji mangga...
Hohohoho share dengan Cik Qiqin...xlarat nk habiskan coz terlalu pekat...
3) Jus Jeruk (Orange Juice) --- En.Hubby
Komen: En.Hubby kata = mgkn die blender dgn biji2 kot...pahit sket tp bile dh campur ais...ok lah...
4) Crispy Chicken Wings --- En.Hubby & Cik Qiqin
Komen: Crispy & banyak gak lah...
Cik Qiqin makan paling banyak sampai xnak makan nasi...ratah lauk jer...kikikiki
5) Sup Ayam --- En.Hubby & Cik Qiqin
Komen: byk sayur (brokoli, kobis bunga, kobis daun, kacang peas & carrot) & byk ayam...ade rase lada hitam.
En.Hubby kata: boleh lah tahan...cume terasa lada hitam jer cam lebey sket...
6) Air suam...
Komen: xkan nk komen kot...hihihihi
Komen keseluruhan:
ok lah...
tp berbanding dgn harganya...
hmmm ok lah kot!?
P/S:
Komen2 kat atas tu adalah berdasarkan tekak2 kami ni...kalo tekak korang rase blainan..lain lah ek..
Lain org...lain citarasa...
Yang kenyang--- Alhamdulillah: