---> Ads With NuffNang <---

+++ Member of Society +++

s!t! NuR @sY!QiN


---> Ads With Nuffnang <---

Showing posts with label Contest. Show all posts
Showing posts with label Contest. Show all posts

Thursday, April 8, 2010

Muka-Garang-Si-Kecil

Wah! Ralat nak masuk contest2 nie...tgh2 blog-walking tadi..jumper plak 1 contest yg agak seswai lah dgn gambar terbaru c permata hati tu... Gambar di dsnap secara xsengaja mase malam 04/04/2010 - Genap dak kecik nie 1 Tahun 5 Bulan 1 Hari...
Nama Penuh : Siti Nur Asyiqin Bt Ahmad Razif
Nama Manja : Qiqin
Tarikh Lahir : 03hb November 2008
Nama Ibu & Bapa :
Siti Norhayati Zulkifli
Ahmad Razif Md Nasir
So, come tinjau aper syarat2 yg melayakkan diri untuk join contest yg dianjurkan oleh tuan-punyer blog:
1. Kena jadik "pengikut" Blog Mama Danish ---> sUdaH <---
2. Banner kene copy & paste d sidebar korg...make sure link back to her Blog ---> SuDaH <---
3. Up load sekeping gambar anak yang umurnya antara 1bulan ke 3 tahun (muka kena serius or garang ye..) ---> sUdaH <---
4. Sertakan sekali nama penuh dan manja anak, tarikh lahir, nama ibu bapa dan email untuk dihubungi ---> SuDaH <---
5. Dah siap semuanya, tinggalkan komen kat entry ini berserta link sekali ---> SuDaH <---
6. Contest ini bermula pada 22 Mac-22 April (sebulan) ---> sUbMit hAri Ni: 08.04.2010 <---
Senang jer kan!?
So sesudah Mama Danish bace entry korg...dia akan tinggalkan komen kat korg...so, jom lah join reramai bagi memeriahkan lg contest Mama danish nie...(^^,)

Wednesday, April 7, 2010

PENGALAMAN MENYUSUKAN ANAK

---> Nama anak : Siti Nur Asyiqin Bt Ahmad Razif
---> Nama Ibu : Siti Norhayati Bt Zulkifli
---> Berapa lama menyusu : 1 tahun 5 bulan
---> Umur anak sekarang
: 1 tahun 5 bulan 4 hari


Pengalaman menyusukan anak nie tak ler brape byk..tapi ada lah sikit2 klo nak dkongsikan..pendek kata macam2 ada...walaupun anak baru sorang.

Anakku ni direct breastfeed...start breastfeeding masa umur dia seminggu sbb sejak lahir dia dtempatkan di Unit Rawatan Rapi (NICU) coz premature baby (7months++) who borne with weight only 1.74Kg...Then sebab kene demam kuning lg, turun lah berat dia jadi 1.72kg..Huhuhuu sedih tgk keadaan dia masa tu...Doktor nasihatkan utk breastfeeding coz susu ibu ni bagus untuk bayi terutama untuk premature baby. Susu ibu ni mengandungi banyak khasiat tersendiri berbanding susu2 lain. Ianya boleh membentuk antibodi dalam badan. Masa pregnant pun dah pasang angan2 nk continue breastfeeding smpai umur anakku cecah 2 tahun..insya'Allah...

Sambung citer smula...pd minggu pertama, saya terpaksa berulang-alik ke hospital utk menghantar susu yg diperah ke unit NICU krn si kecil tak dbenarkan keluar...alhamdulillah pada minggu ke-2, ada katil kosong utk para ibu yg mana anak mereka ditahan wad utk bmalam - ibarat dok kat hostel jer. So adalah dekat 1 minggu dok kat sana & tiap2 hari perah susu serta g susukan si kecil kat wad tu sehinggalah berat dia sampai 1.76kg, barulah dbenarkan keluar. Tapi still lagi bwh pemantauan hospital sehingga sekarang.

Macam2 perasaan terbit dalam hati tu masa mula2 menyusukan dia - Sayu, hiba, gembira, seronok & speechless lah.Coz dia lahir kecik sizenya mcm anak patung yg jual kat kedai mainan/runcit tu...so nak pegang tu ada rasa takut2 sikit & kerisauan sebab dia halus & mulus. Jadi tengok dia terus pandai menyusu - "Alhamdulillah" perkataan pertama terbit dari mulutku.Sebab ada setengah bayi, tak pandai nyusu & tak kenal puting ibu.

Saya start belajar cara2 penyusuan & cara2 penyimpanan susu ibu yg diperah melalui penerokaan maklumat d internet, majalah Pa & Ma as well as tips dr org terdahulu (makcik2, nenek & kakak2)...pengalaman org tu penting.

Start dari situ, sampai la skang nie dah 1 tahun 5 bulan masih lagi fully-breastfeed & tak pernah campur dgn susu lain.Sebagai ibu yg bkerja dari 08.30am - 06.00pm,
Whooa! bila plak lah nak nyusu anak kan? Itulah gunanya disiplinkan diri.
Pagi2 sebelum g kerja...pam susu.Tengahari...pam susu & petang balik kerja pun pam nyusu...Bak kata ayahnya: pengeluar & pemerah susu yang berjaya...hahahaha
Bekalan ke rumah pengasuh sekurang-kurangnya 15oz utk tempoh masa siang hari dia dok dengan nanny dia. Fresh milk from the Mom.Hehehe...

Masa mula2 kerja, saya hantar dia dok umah pengasuh.
Pengasuh pertama...hanya tahan sebulan je coz anakku refuse minum susu guna botol walaupun telah dididik semasa dalam pantang.Huhuhuu...So tiap2 tengahari (time lunch) kena g umah pengasuh utk susukan anakku tu.Dpendekkan lg ceritanya, pengasuh tu xtahan coz anakku slalu menangis & dia takde masa nak tunggu beri susu guna syringe sebab pengasuh tu jaga lebih dr 6 org budak dan pd masa yg sama ambil lg sorg baby baru...so mana nk menang tgn.Saya mengalah & terpaksa cari pengasuh baru.

Pengasuh kedua - Aku boleh menarik nafas lega.Selepas seminggu dia jaga. Anakku dah mula nak menyusu guna botol. Alhamdulillah...smpai lah skarang ni dia dok dgn pengasuh kedua nie.

Klo g jalan2, sblm kuar kereta tu...susukan dia dulu smpai dia dah rasa kenyang - dia akan stop sndiri. Klo tiba2 plak kat shopping complex tu dia nk nyusu, kena lah cari tmpt yg agak ttutup seperti surau.Pernah sekali masa kat food court, dia nak nyusu.Hmm bagi jer la.Selamat lah masa tu meja yg kami dok tu ala2 dpenjuru & tcover sket.So senang lah sikit.Hehehe...

Sejak dh pandai berinteraksi ni, klo bab nak minta disusukan..dia akan tepuk2 dadaku & ckp: "nini"...so faham2 aje lah...hehhee

Apa yg faedah yg saya dapat dari penyusuan susu ibu ni;
Anak jadi rapat lah sangat2 rapat dgn saya...smpai nak masuk tandas / mandi pun, dia melalak depan pintu...hehehe nk masak pun kena dukung dia...
Klo saya rasa sedih atau happy or apa2pun emosi yg datang, semua ni akan mempengaruhi emosi anakku jua...so happy2 selalu.
Save budget pun yer gak...xpayah susah2 nk pikir susu apa yg seswai & bagus utk anakku ni.

Itulah pengalaman yg saya dpt selama menyusukan anak ni.Walaupunxbanyak, tp memori ni menjadi penguat hidup saya utk meneruskannya demi si kecil nk mbesar.

PENGALAMAN MENYUSUKAN ANAK

Lama dah xmenerjah ke blog org..tetiba plak arini ader mood nak menerjah...so tengah blog-walking sambil mempromote "kedai maya" aku tu, ade plak 1 contest yg menarik perhatian nie..hehehe



Salam terjah wat Mama Emma yg sudi anjurkan blog-contest utk mempromote pnyusuan ibu nie...


So, mai ler tinjau syarat2nyer:
1) Buat 1 entry dengan tajuk "PENGALAMAN MENYUSUKAN ANAK'. Ceritalah panjang manapun, tiada sekatan ---> OTW <----
2) Upload banner yang telah mama sediakan. ---> SuDaH <---
3) Jadi follower blog mama
'SweetDream-SweetFamily' - x Paksaan ---> SuDaH <---
4) Add
SweetDream-SweetFamily' di bloglist kalian - Wajib eh ---> SuDaH <---
5) Contest nie terbuka pada semua yang ada blog@ tidak. Pada uang tiada blog, boleh la e-mail mama
mailto:cube_teke@yahoo.comdengan tajuk yang sama la eh. ---> Ada Blog <---
6) Jangan lupe tinggalkan link kalian dan mama akan terjah satu persatu k. Setiap blog yang mama dah baca, mama akan tinggalkan jejak.. Jadi jangan riso ... ---> OTW <---
7) Upload sekeping gambar si comel. Kalau cerita x gamba, mcm x berseri kan.. Sekeping jer tau.. Jangan lupe tuliskan : ---> OTW <---
* Nama anak
* Nama Ibu
* Berapa lama menyusu
* Umur anak sekarang


8) Tarikh tutup adalah 1 MEI 2010 ---> Akan Submit today @ 07/04/2010 <---


Tuesday, March 9, 2010

Preview Hadiah Notti-Face: 3rd Place...o(^^,)o

Due to earlier post pasal "Hadiah Notti-Face" were not so clear. Therefore I made up my mind to make some preview on the book.

Here some previews I've made...

Buku ni seswai untuk Toddler berumur antara 18 Bulan - 3 Tahun. Berkulit sangat tebal & tidak mudah koyak. Karya yang menarik berbentuk poetry. Dtengah2 terdapat "LoveHole" dari Page 1 - 5 yg bermula dr size kecik --> besau...

Colour yang menarik, sparkling & glimmery.Amat seswai utk your princess to learn something new. Not so boring...nice & trendy!

So look-out some catch-up i made below o(^^,)o
Cover Page : Back Cover:
Contents:





Monday, March 8, 2010

Notti-Face Give Away: 3rd Place...Hadiahnye???

Bersawang sudah blog aku nie...
Godek punyer godek, teringat lak hadiah drpd Mama Adwan untk contest "Notti Face Give Away" yg dianjurkan xlama dulu.

So hadiah pun sudah dterima "lama" gak lah..cume xsempat nak war2kan dlm blog yg semakin bersawang nie ha...hohoho

Terima kasih kepada Mama Adwan yg Enchem tu coz bg hadiah kat Bb Qiqin kiter yg nottie nie...So, let's look at the gift received...
Nanti aku upload plak video dak Qiqin tgh syok layan buku baru die nie...

Thursday, January 14, 2010

Notti Face Give-Away...Tmpt Ke-3...

Assalammualaikum to All!

Korg ingat lg contest muke nakal yg dianjurkan oleh Mama Adwan (http://adwindaa.blogspot.com/2010/01/winner-is.html) Dec 2009...
Alhamdulillah Cik Ct Nur Asyiqin kite menang tempat Ke-3 dgn muke notti die tu...
Xsangka pak muke notti die bely tpilih...Walaupun tempat ke-3, janji enjoy!!!!!!
Hadiahnyer xtau lg coz Mama Adwan nak g kursus seminggu...after that baru tau...
Nnt dah tau hadiahnyer...aku war2kan lah kat korang yek...
Hohohoho seronoknye...

Thursday, December 24, 2009

Notti-Face Giveaway

Assalammualaikum to All...
Found this new blog by Mama Adwan Encem...ader plak anjurkan contest "Muka Nakal" hehehe
Contest Title: Notti-Face Giveaway...
Berminat lah plak nak join coz ader 1 gambar anakku yg memang naughty lah...
Meh tinjau aper syarat2 nyer:-
OKEH, DI BAWAH ADALAH SYARAT UNTUK MELAYAKKAN DIRI JOIN CONTEST NI....

* JADI FOLLOWER MAMA ---- jadi dah...
* LINK BLOG MAMA TERUS KE BLOG ANDA --- dah link dah...
* SILA TEPEK BANNER KAT SIDEBAR YG DI LINK TERUS KE ENTRY INI --- tepek dah...
* STICKY MODE YE ENTRY ANDA SUME --- ok dah...
* YANG PALING PENTING, SILA BUAT SATU ENTRY KAT BLOG MEMASING BESERTA
GAMBAR WAJAH ANAK ANDA/ANAK SEDARA/ANAK ANGKAT YANG PALING NOTTI SEKALI... ---ok dah...
* UMUR LAYAK MASUK IALAH 5 BULAN -3 TAHUN SAHAJA MENJELANG AKHIR TAHUN 2009 --- layak...
* SILA BERIKAN NAMA ANAK & IBU/BAPA, TARIKH LAHIR DAN UMUR SEKARANG
SERTA CERITAKAN SERBA SEDIKIT MENGENAI GAMBAR... --- pasti! mai rujuk di bawah...
* TARIKH TUTUP GIVEAWAY NI ADALAH MENJELANG MALAM TAHUN BARU 2010 IAITU PADA 31 DISEMBER 2009 JAM 12.00 MALAM... ---submit dah arini 24/12/2009
* AKHIR SKALI, TINGGALKAN LINK ANDA DI ENTRY INI SAHAJA YE, SENANG MAMA NAK CEK... HEHEHE --- tinggalkan entry dah kat post comment MAMAADWANENCEM...


NAMA ANAK : SIT NUR ASYIQIN BT AHMAD RAZIF
TARIKH LAHIR : 03.11.2008
UMUR SEKARANG : 01 TAHUN 20 HARI
NAMA BAPA : AHMAD RAZIF BIN MD NASIR
NAMA IBU : SITI NORHAYATI BT ZULKIFLI
"GAMBAR NI BARU JER DI-SNAP CANDID SEMALAM KAT SPITAL SERDANG SEMENTARA TUNGGU BLOOD RESULT DAK NIE. MASE TGH TU HAPPY BR LEPAS NYUSU. TETIBA PLAK WAT MUKA GITU MGKN SEBAB NAK BISKUT FAVOURITE DIA KOT - FINGER CHEESE...TP SBLM NIE XPENAH PLAK WAT MUKA GNI.BR SMLM DPT, SO SAMPAI KE MALAM TD PON DIE WAT MEMEK MUKE YG SAMA"

Thursday, December 3, 2009

Cutest With Nice Smile Baby Contest

sekarang nie tgh ligat la plak nak join contest2 nih...
hehe nampak cam menarik jer..xsalah kalo join kan???

so mari kite tinjau ape syarat2nyer:
Add &ita maternity banner & links to your blog lists...DONE
◦Please attach your most cutest with smile baby photo in your blog(sekeping jek ek)...DONE

NAME : SITI NUR ASYIQIN BT AHMAD RAZIF
AGE : 01 YEAR OLD

◦And lastly, email me your participation at anidanitakanapi@yahoo.com. Don't forget to leave your blog name/email.(comment box problem x tau naper, so email ek, sorry sgt..)...DONE
 
The contest will run for one month until 23 December 2009 . The winner will be selected based on the most cutest smile. I will announce the lucky winners on 25 December 2009....DONE -SUBMITTED ON 03/12/09




Wednesday, December 2, 2009

Serius - Baby - 2009 - Giveaway

Terjah2 pepagi nie...terjumpe plak lg 1 contest nie dianjurkan oleh Ibu Rifqi http://rifqizuhairi.blogspot.com 
sempena birthday nyer yg ke-29 tahun...Happy Advance Birthday to you! o(^^,)o

So, jom ar tinjau syarat2 nyer:-
Be my follower and add my blog kat korangnye list....DONE
Tepek banner yang dicipta khas untuk contest ni kat sidebar korang…DONE

Buat entry tajuk macam entry yang I buat ni..DONE

Contest ini terbuka kepada anak korang yang berusia 1 hari hingga la 3 tahun...ANAKKU 1 TAHUN

Ini paling wajib ni!!!Sila tepekkan pic sicomel korang dengan wajah yang serius...letak pic yang sangat2 serius je...mesti ada kan...xkan pic masa senyum n sengih je korang simpan...Letak banyak2 pun xpe,nti yg paling serius i akan amik...DONE


NAMA PENUH : SITI NUR ASYIQIN BINTI AHMAD RAZIF
TARIH LAHIR : 03HB NOV 2008
UMUR : 01 TAHUN
Pastu letak la nama penuh anak korang ,tarikh lahir n umur diaorang sekarang...DONE
Make sure ur entry link back to mine..DONE
Tarikh tutup penyertaan before 31st December 2009...SUBMIT DAH HARI NI-02/12/09 (RABU)
Last skali,tinggalkan korangnye penyertaan kat dalam comment box entry ni k..DONE

itu jer...senang je..

Kalo ader rezki...ALHAMDULILLAH...
Kalo xde...xpe2...redha...bley coba lain contest la plak...

Tuesday, December 1, 2009

Aksi Si Comel Bersama Stereng...

Tgh sebokk wat keje...nak releasekan otak jap...g lah tinjau2 blog org...
hehehe ngular lah kejap...
.
.
.
terjumpe plak 1 contest ni by Mama Ryn sempena Birthday Anak die - Adam
.
.
So ape salahnyer join kan
kalo ade rezki...alhamdulillah
kalo xde...xpe2...coba lagi
.
.
so mari find-out ape die nak
Antara syarat2 contest :
Copy banner kat atas ni boh kat sidebar korang berserta ngn link contest. Takde link otomatik tak layak...DONE


Jadi follower blog daku...Jangan segan2 eh...DONE


Umur anak antara 0-3yrs. DONE Terbuka kepada boy & girl.


Upload gambar anak berserta dgn aksi sterengnya. Letak nama dan umur, pehtu korang cerita laa serba sedikit pasal gambar tu...Tak kisah laa stereng ape pn jnji STERENG..DONE




NAMA: SITI NUR ASYIQIN BINTI AHMAD RAZIF

UMUR : 01 TAHUN
CITER GAMBO NIE:
MASE NIE KAT CAR PARK TESCO KAJANG TGH TUNGGU AYAHNYER G BELI BRG JAP. DSEBABKN GERIMIS MENGUNDANG MASE TU, DOK AR DALAM KETE TUNGGU.
SAMBIL TUNGGU TU, DOK LAH MAIN DGN QIQIN...TGK DIE SERONOK PEGANG STERENG TU...SO SNAP LAH 1 2 GAMBO...


Upload berapa banyak yg boleh, tapi hanya SATU gambar terbaik akan dipilih utk dipertandingkan....DONE


Kalau korang ada 2 org anak...boleh je...tp takleh gambar bersama kena gambar sorang2. Nnt susah nak wat keputusan..SORANG JER BARU...

Setelah syarat kat atas ni complete, sila laa tinggalkan link korang supaya senang daku nak terjah..DONE

Tarikh tutup contest : 18 Disember 2009 @ 10pm...HANTAR DAH HARI NI 01/12/09

Mom Bloggers Planet

Where Moms Unite

~ Shinjiru Malaysia ~