---> Ads With NuffNang <---

+++ Member of Society +++

s!t! NuR @sY!QiN


---> Ads With Nuffnang <---

Friday, November 25, 2011

Pokok Kari Ku...

Assalammualaikum...

Meh nak share cerita tentang pokok kari yang aku tanam.
Sebenarnya takdelah pelik sangat kot kalo orang bercerita pasal pokok kari nie.
Yang semua orang sediamaklum, daun pokok kari selalu digunakan dalam masakan seharian macam masak kari ayam ker...kari ikan ker...goreng ayam berkari ker...macam-macam lah kegunaannya dalam masakan.

Boleh dikatakan juga kebanyakan orang ada tanam pokok kari di halaman rumah samada dalam pasu or direct ke tanah.

Originally aku tanam pokok kari nie dalam pasu then baru transfer ke tanah sekangkang kera tepi rumah. Anak pokok kari nie diperolehi daripada ayah aku coz aku tengok pokok kari rumah dia banyak & subur.
Ni boleh dikatakan cobaan kali kedua lah aku try tanam...hihi yang pertama xjadi...
Alhamdulillah yang trial kedua nie menjadi plak.

Dipendekkan cerita, sebulan selepas aku transfer pokok kari tu ke tanah. Pokok kari aku tu pon berbunga then tak lama pastu berbuah. Memula xperasan sangat, sebab pokok tu kecik & pendek jer. Ade lah ketinggian dalam 26cm.

Lagipun, xpernah terfikir pun pokok kari ada bunga & boleh berbuah. Sebab selama nenek & ayah aku tanam pokok kari bertahun-tahun, memang tak pernah nampak pokok-pokok dorang tu berbunga & berbuah.

Ini lah dia gambo pokok kari aku dengan bunga-bunganya:


Kat bawah ni plak gambo close-up bunga pokok kari tu:

Tentang gambar buah kari aku, xsempat nak snap coz kecik lagik. So pinjam image dari Google search...macam ni lah rupe buah kari bile dah masak ranum:

Ade jugak search pasal cerita buah pokok kari ni samada boleh makan atau tidak. Ada yang kata rase macam berry hutan (aku pon tak pernah tau rase berry hutan macam mana...hihihi).

Then, ade yang kata boleh makan tapi biji beracun. Tu sebab serangga & burung xberminat nak makan.
Tapi ape yang penting, tak mau cube sebab pelik plak rasenya. Tak pasal-pasal keracunan makanan plak kang...haru! hohoho

Si Tukang Kebun:

No comments:

Mom Bloggers Planet

Where Moms Unite

~ Shinjiru Malaysia ~