---> Ads With NuffNang <---

+++ Member of Society +++

s!t! NuR @sY!QiN


---> Ads With Nuffnang <---

Sunday, May 2, 2010

Suamiku & Tasik Kenyir = Kelah

Sudah pasti korang pernah dengar nama "Tasik Kenyir" yg boleh dikatakan tersohor dikalangan kaki2 pancing kan? Terutama bila musim2 ikan Kelah yg tengah banyak tu.

Meh nak share something dgn para pembaca yg dihargai selalu..hehehe

Tasik Kenyir merupakan tasik buatan. Bukan tasik original. Ianya terjadi kerana ianya sebenarnya adalah sebuah tapak takungan air...pendek kata empangan...omputih kata "Dam" lah. Nama "Kenyir" diadaptasi dari sebuah nama sungai yg turut mengalir ke tasik tersebut - Sungai Kenyir. Keluasan tasik ini adalah lebih kurang sama dgn Singapura (whoaa!sgt lah luas kan?).Tasik Kenyir juga merupakan tapak pra-sejarah zaman Neolitik...dpendekkan cerita lg, ianya sesuai untuk dijadikan tempat beriadah serta tempat untuk sesape yg ada masalah jiwa. Tenang, indah, damai, menarik, aman & cantik dikelilingi alam flora & fauna yg tiada tandingannya.

Untuk maklumat lanjut, korang boleh lah layari websitenya d : Kenyir Lake
Berbalik pada tajuk asal post aku...suami aku & d geng gi ke situ coz tengah musim kelah dan memang tujuan dorang untuk memancing ikan kelah. Dorang g selama 3hari 2 malam.

Menurut suamiku, mula2 mereka akan menaiki bothouse dari jeti sehingga ke hulu sungai yg terletak kira-kira 4 jam perjalanan. Kemudian mereka menaiki bot kecil d hulu sungai untuk ke kawasan bahagian pendalaman yg memakan masa 1/2 jam. Tapi xhabis kat situ jer...mereka terpaksa berjalan kaki merentas hutan selama 2jam untuk sampai ke kawasan memancing/tapak perkhemahan. Penat TAPI menyeronokkan.

Kat sini aku ade post kan beberapa gambar menarik utk tatapan mata korang...enjoy ek!


2 comments:

cik CumeY said...

itu kan...

aboy pancing ke posing lebey?hahaha

weih yatie.entry bawah ko nih saper kaco ek?

blasah kan jerk...

kiter mmg takkan boleh lari dari orang gtu kan kan? huhu

Aunz said...

Hehehehe biasak lah...posing mesti lebey punyer..kuikuikui

Yg entry bwh tu..aku tujukan khas wat minah2 opis aku nie...aku tau dorg slalu nk risik2 psl aku.So aku wat lah entry tu coz dh xtahan dah.

Heheheh skg nie aku "blasah" secara senyap2 jer.Dh xmau tolong cover dorg dh...dah Fed-Up!

Mom Bloggers Planet

Where Moms Unite

~ Shinjiru Malaysia ~